aktualizované: 24.03.2024 17:59:43

1. Výstup na Krompašský vrch.
                                Dňa 15.01.2011 uskutočnila  sa turistická akcia.

Zimný výstup na Krompašské vrchy.

Trasa akcie :   Krompachy – Plejsy – Krompašský vrch – Gáborova chata - Krompachy

Dĺžka trasy :  18 km         Prevýšenie : 570 m       Čas trasy podľa mapy:  5.30 hod

Členovia KST MŠK :  Muller

Nečlenovia KST MŠK :  3 členovia KST Sľubica Vojkovce

Turistická mapa  VOLOVSKÉ VRCHY - Krompachy   č. 125     Turistický atlas list č. 140

Trasu začíname spred mestského úradu. <<< Prvý hodnoverný písomný doklad o existencií Krompách pochádza z listiny
kráľa Ladislava IV. z roku 1282. V tej dobe boli majetkom kráľovského Spišského hradu. Od začiatku 14. storočia
pribúdajú listinné doklady s údajmi o obchode s meďou, trhových právach, významných osobnostiach a ozbrojených
konfliktoch. Obdobia bez vojen boli vyplnené vnútornými majetkovými spormi, alebo povstaniami, ktoré vždy znamenali
prekážku pre rozvoj. Napriek tomu v 16. storočí bývalo v Krompachoch toľko šľachtických rodín, že vytvorili samostatný
administratívny celok. V tomto období tiež do mesta prichádzali bohatý kupci s rodina. V roku 1602 bola po dohode so
zemepán poddanská práca nahradená odvodmi. Odvtedy boli Krompachy považované za slobodné kráľovské mesto. >>>
Ulicou smerom na Plejsy, zľava prichádza žlta značka od centrálneho smerovníka na križovatke pri krížu, značka
vedie okolo hotela Plejsy, moderný novopostavený hotel, ktorý bol otvorený v decembri 2003.Plejsy. Hotel má ubytovaciu
kapacitu max 186 lôžok. Súčasťou hotela je aj priestranná reštaurácia, kaviareň, kongresová sála, menšie školiace
miestnosti, wellness, bowling, golfový trenažér a multifunkčné ihrisko. Pred hotelom sú ďalšie možnosti vyžitia. Detské
ihrisko a prístrešok s možnosťou opekania a posedenia pri ohni. Pri hotely odbočíme zo značky vpravo okolo nástupnej
stanice sedačkovej lanovky, cestou ktorá zabočí vpravo okolo lúky, popod vyrúbaný svah vľavo, kde sa mal budovať
lyžiarsky svah. Po čase pokračujeme zelenou značkou ktorá prichádza sprava. Cesta je miestami strmá, pred chatou
Relax je už skoro rovná. Prechádzame medzi chatkami ktoré patria k chate Relax, okolo súkromných chát až prídeme
k lyžiarskym svahom ktoré sú po ľavej strane pred horsky hotel Hutník, odkiaľ je pekný výhľad na Hornádsku kotlinu,
hrebeň Braniska so Sľubicou, vľavo je vidieť Poráčsku dolinu. Hotel je v celoročnej prevádzke, vnútri je príjemné
posedenie. Spred hotela sú nádherne výhľady do Hornádskej kotliny, na hrebeň Braniska, vľavo je vidieť Poráčsku
dolinu. Ďalej cestou k smerovníku Priehyba Plejsy – stretávajú sa tu všetky štyri farebné značené chodníky. Pokračujeme
vpravo červenou značkou smerom na Slovinky cez sedlo pod Krompašským vrchom na lúku odkiaľ je vidieť Bielu skalu.
Na lúke odbočíme zo značky vľavo starou lesnou cestou, asi po 200 m odbočíme vpravo na starý ledva viditeľný lesný
chodník, ktorý sa drží náznaku širokého hrebeňa. Pred vrcholom Krompašského vrchu sa nachádzajú plytké priekopy
ktoré sa rôzne križujú, je potrebné pokračovať  cez priekopy a držať sa smerom na málo sa črtajúci vrchol. Ľahko sa
dá obísť vrchol. Po chvíli hľadania dorazíme na vrchol z ktorého nie sú výhľady. Schádzame z vrcholu juhovýchodným
smerom náznakom chodníka stále dolu svahom až prídeme na širokú cestu, vľavo cestou prídeme ku Gáborovej chate.
Chata už mnoho rokov nie je používaná preto dochádza k devastácii chaty. Pri chate už tradične opečieme čo sme si
doniesli. Pokračujeme po ceste vpravo k smerovníku z modrou značkou ktorá prichádza z Gelnice. Dáme sa vľavo po
širokej ceste až prídeme do sedla pod Krompašským vrchom, Priehyba Plejsy, horský hotel Hutník kde konečne
spláchneme opečenú slaninku dobrým čapovaným pivom. Od hotela už pokračujeme žltou značkou dole lyžiarskym
svahom okolo turistickej chaty Energetik, čajovne Rotunda, okolo lesa, hotela Plejsy do mesta.
Malé Plejsy - chata Relax.
Hornádska kotlina.
Hotel Hutník.
Krompašský vrch.
Gáborová chata.
Viac fotografii pozri :  Fotogaléria trás - Krompachy / Krompachy - Plejsy   žltá značka
                                   Fotogaléria trás - Krompachy / Krompachy - Plejsy   zelená  značka /
Informácie označené v zátvorkách  <<<    >>> sú použité z oficiálnych web stránok citovaných lokalít.