22. Zverovka-Baníkov-Brestova-Zverovka
                                  Dňa 15.09.2012 uskutočnila sa turistická akcia.

Západné Tatry – Výstup na Baníkov a Salatín.

Trasa akcie : Zverovka – Roháčská dolina – Spálená dolina – Baníkov – Pachoľa – Salatín –

Brestová – Predný Salatín - Zverovka

Dĺžka trasy :  17,5 km         Prevýšenie :   1300  m       Čas trasy podľa mapy :  10  hod

Členovia KST MŠK :  Šlacký, Šlacka, Muller, Mullerová, Čupaj, Čupajová, Papcun, Hamráková

Mosin, Šečíková, Neubeller, Šlacký, Uhrin

Turistická mapa ZÁPADNÉ  TATRY - Roháče  č.112                Turistický atlas list.  58

Trasu začíname na Zverovke červenou značkou Roháčskou dolinou. <<<  Na severnej strane Západných Tatier sú
doliny usporiadané celkom inak ako na južnej. Z hlavného hrebeňa na sever vybieha niekoľko strmých žľabov a doliniek,
ktoré sú nižšie zjednotené do veľkej Roháčskej doliny. V minulosti modeloval dolinu jeden z najväčších tatranských
adovcov, dosahoval dĺžku 12 kilometrov a hrúbku vyše 200 metrov. Impozantne pôsobí tróg doliny dlhý 9 kilometrov.
Čelné morény ľadovca siahali až pod Zverovku, kde zahradili najnižšie položené tatranské pliesko Maras. Usporiadanie
bočných dolín v Roháčskej doline je výrazne asymetrické, podstatne viac ich je na strane hlavného hrebeňa pohoria.
Pod Tromi kopami, Baníkovom, Spálenou a ďalšími roháčskymi dominantami sa nachádzajú mohutné ľadovcové kotly,
oddelené od hlavnej doliny vysokými skalnými prahmi. Na stupňoch Spálenej doliny sa vytvoril Roháčsky vodopád
vysoký 23 metrov. Okolo neho prechádza náučný chodník stúpajúci k Roháčskym plesám. Dôležitou turistickou bázou v
Roháčskej doline je poľana Zverovka s rovnomennou chatou. Najprv v roku 1923 vznikla v Látanej doline útulňa poskytujúca
skromný nocľah 36 turistom. V roku 1928 postavila na poľane prvú turistickú chatu dolnokubínska organizácia Klubu
československých turistov. V decembri 1944 chata neprežila boje medzi partizánmi a nemeckými fašistami. Projekt novej
chaty Zverovka vznikol hneď po vojne, ale s jeho realizáciou sa neponáhľalo. Otvorili ju až v lete 1951. Jej súčasným vlastníkom
je Klub slovenských turistov v Dolnom Kubíne. >>>  Čaká nás 1 hodina chôdze po asfaltovej ceste na Adamcuľu. Počasie je
celkom pekné. Vysoká oblačnosť, končiare je vidieť len sem tam sa objaví nejaký mráčik. Postupujeme Roháčskou dolinou,
vpravo je stále vidieť vrcholky končiarov. Pri smerovníku na Adamcule odbočíme vpravo žltou značkou smerom do Baníkovského
sedla. Počasie sa zhoršilo, oblačnosť začala klesať a zakryla vrcholky končiarov. Prechádzame Roháčským potokom a
začíname stúpať strmším výstupom okolo Roháčskeho vodopádu. Niektorý si odskočia pozrieť vodopád ostatný pokračujú
vo výstupe. Vystúpime k smerovníku Rázcestie pod Predným Zeleným, kde ja upravená plošina so stolom kde sa dá oddýchnuť
a občerstviť sa. Oblačnosť sa zdvihla a je opäť vidieť končiare. Pokračujeme žltou značkou ďalej. Postupujeme Spálenou
dolinou do Baníkovskeho sedla. Počasie sa opäť zhoršilo, oblačnosť je veľmi nízko. V sedle je veľká oblačnosť, začína fúkať
vietor. Len dvaja vystúpili na vrchol Baníkova, ostatný pokračovali vpravo červenou značkou smerom Pachoľa. Postupujeme
ďalej cez Spálenu, nádherný skalnatý, veľmi členitý a náročný na prechod hrebeň Skriniarky. Vietor miestami odfúkne oblačnosť,
takže je vidieť časť hrebeňa a miestami je vidieť aj do dolín. Prechádzame dvojitým hrebeňom Salatína, sedlo Parichvost aby
sme vystúpili na Brestovú. Z Brestovej odbočíme vpravo modrou značkou cez Predný Salatín, náročný zostup Spáleným žľabom,
lyžiarske svahy Zverovka – Spálena. Na parkovisku pod lyžiarskymi svahmi si dáme občerstvenie a pokračujeme k chate
Zverovka  na parkovisko.
Roháčska dolina pri skale s nápisom na pamiatku Alexiusa Demiana ktorý položil základy vysokohorskej
turistiky na Orave.
Roháčsky hrebeň zľava Tri kopy, Hrubá kopa pohľad z Roháčskej doliny časť Adamcuľa.
Smerovník na Adamculi, žltá značka odbočuje smerom do Baníkovského sedla.
Pri smerovníku na Adamculi v Roháčskej doliny.
Nádherný a vysoký Roháčský vodopád.
Smerovník na Rázcesti pod Zeleným kde sa modrá a žltá značka rozdeľujú.
Chvíľka oddychu pri smerovníku Pod Zeleným.
Výstup spálenou dolinou do Baníkovského sedla.
Smerovník v Baníkovskom sedle.
V Baníkovskom sedle.
Na vrchole Baníkova z dôvodu zlého počasia vystúpili len dvaja členovia.
Hrebeň Skriniarky pohľad zo sedla medzi Pachoľou a Spálenou.
Výstup na Spálenu.
Prechod hrebeňom Skriniarky zabezpečený reťazou.
Prechod nádherným skalnatým hrebeňom Skriniarky.
Prechod nádherným skalnatým hrebeňom Skriniarky.
Výstup na Salatín.
Na vrchole Salatína.
Občerstvenie na parkovisku pri lyžiarskom svahu Zverovka – Spálená.