aktualizované: 24.03.2024 17:59:43

Kamenný potok - Vysoký vrch - Poráč
Touto trasou Vám chcem predstaviť dolinku Kamenného potoka jednu z mála značkovaných doliniek
hrebeňa Galmus, jediný vodopád Sikľavá skala v hrebeni Galmusa ktorý je prístupný značkovanou
trasou, rozsiahle lúky Zlatníka a samozrejme Vysoký vrch ktorý sa vyznačuje nádherným kruhovým
výhľadom ktorý poteší aj najväčších milovníkov prírody.

Predstavovaná trasa : Olcnava – dolinka Kamenný potok – Vysoký vrch - Poráč

Dĺžka trasy  :  7.5 km           Výškové prevýšenie : 480 m             Čas podľa mapy : 3.00 hod

Turistická mapa  VOLOVSKÉ VRCHY – Krompachy  č.125        Turistický atlas list č. 139

Predstavovaná trasa začína pri smerovníku na ŽSR Olcnava. < Najstaršia písomná zmienka o našej obci sa podľa
Vlastivedného slovníka obcí na Slovensku i I.Chalupeckého zachovala z r. 1312. Regestár listín a listov uvádza ako
rok najstaršej písomnej zbierky 1317 a to v listine kráľa Karola Róberta z Anoju, vydanej 12. novembra 1317. V tejto
listine vystupuje naša obec pod názvom:"ALCZWNO, QUE VILLA ALBI DITRICI APPELATUR..." teda "Olcnava, ktorá
sa nazýva obcou Bieleho Ditricha..." Označenie "biely" pred menom ho malo odlíšiť od osôb s rovnakým osobným
menom, ide teda o zárodok priezviska. Skutočné priezviská v tých časoch totiž ešte neexistovali. Pokiaľ ide o
spomenutého Ditrich, ide zrejme o meno zakladateľa obce, tzv. lokátora. Založenie obce iste súvisí s panstvom
Richnavského hradu, pre ktorý Olcnava aokolité obce vytvárali hospodárske zázemie. Po zániku richnavského hradu
sa Olcnava dostala do domény Spišského hradu. Z vlastníkov obce možno spomenúť najmä Turzovcov v 16. a Čákiovcov
od konca 17. storočia. >Spred stanici zabočíme vpravo okolo trati smerom ku kameňolomu. Prejdeme lávkov ponad ústie
najkrajšej doliny hrebeňa Galmus – Bielovodskej doliny ktorá vo vrchnej časti má typické prvky rokliny Slovenského raja.
Dolina nie je značkovaná.  Vpravo za Hornádom sa striedajú rozsiahle lúky s lesom smerom nad Vítkovce. Prejdeme
okolo budovy kameňolomu,  pokračujeme vľavo po ceste, kde o chvíľu vpravo pod cestou sa nám naskytne pohľad na
priestory kameňolomu, spôsob dobývanie kameňa – odstrelom skalnej steny, drvenie a triedenie kameňa, rozsiahlosť
priestoru ktorý dáva len možnosť tušiť o množstve vyťaženého kameňa. Značka zo širokej a prašnej cesty zabočí vľavo
k potôčiku, ktrorý bude sledovať celou dolinou. Postupujeme dnom doliny po ceste ktorá sa strieda s korytom potoka
a je zanesená kamením vymytým  vodou Kamenného potoka. Po čase prídeme na širšie miesto kde sa dolina rozdvojuje,
značka zabočí vľavo,  kamenistým dnom s náznakmi prahov prídeme pod jediný značkou prístupný vodopád v hrebeni
Galmus – Sikľavá skala. Pod vodopádom je informačná tabuľa. Vľavo obídeme vodopád a pokračujeme dolinou ktorá je
miestami ťažko prechodná z dôvodu polomov. Záver doliny sa rozširuje a je pokrytý trávnatým porastom. Pri poľovníckej
chate Dievka vyjdeme ha hrebeň, zabočíme vpravo lesnou cestou cez Skalisko na ktorom začínajú rozsiahle lúky v tejto
časti hrebeňa Galmus. Cez Zlatník prejdeme pod severné svahy Vysokého vrchu, značka obchádza vrch vpravo až
prichádzame na západný svah pokrytý lúkmi ktoré sa tiahnu cez Jaseň a Lazčík nad Matejovce a Rudňany. Z lúk začínajú
prvé výhľady do okolia Poráča, Hornádskej kotliny, Vysoké Tatry a  Vranie vrchy. Pri smerovníku Pod krížom odbočíme
miestným značením červeno – biele trojuholníky vľavo na Vysoký vrch. Krátky výstup na nie príliš vysoký vrch ale o to sú
z neho krajšie výhľady. Vysoký vrch je holý kopec s nádherným kruhovým výhľadom. Začneme východným smerom kde
sa tiahne hrebeň Galmusa pokračujúc vpravo masív Slovinskej skaly, sedlo Suchinec, rozsiahle lúky Slovinskej hory a Lazov
pod Bukovcom, Bukovec, hrebeň smerom na Závadku, nízky horizont Vraních vrchov, v pozadí masív Kráľovej holi s
pokračujúcim hrebeňom Nízkych Tatier ktorý prechádza na horizont vzdialených Západných Tatier, zubatý horizont
Vysokých Taier, malebný hrebeň Belianských Tatier, tajomné a nepoznané Levočské vrchy, Smrekovica s hrebeňom
Braniska. Ten kto má rád pekné výhľady mal by vystúpiť na Vysoký vrch určite neoľutuje. Vrátime sa miestným značením
ku krížu a pokračujeme zelenou značkou do starej baníckej  obce Poráč. < Prvá písomná zmienka o obci Poráč je
z roku 1277. V roku 1382 sa objavuje pod názvom Vereshégy, čo v preklade z maďarčiny znamená Červený vrch.
Pomenovanie súviselo s charakteristickým zafarbením horniny v blízkom okolí. >
Olcnava pohľad od ŽSR smerom ku kostolu. < Najstaršia písomná zmienka o našej obci sa podľa Vlastivedného
slovníka obcí na Slovensku i I.Chalupeckého zachovala z r. 1312. Regestár listín a listov uvádza ako rok najstaršej
písomnej zbierky 1317 a to v listine kráľa Karola Róberta z Anoju, vydanej 12. novembra 1317. V tejto listine
vystupuje obec pod názvom:"ALCZWNO, QUE VILLA ALBI DITRICI APPELATUR..." teda "Olcnava, ktorá sa
Richnavského hradu, pre ktorý Olcnava a okolité obce vytvárali hospodárske zázemie. Po zániku Richnavského
hradu sa Olcnava dostala do domény Spišského hradu. Z vlastníkov obce možno spomenúť najmä
Turzovcov v 16. a Čákiovcov od konca 17. storočia. >
Časť Olcnavy za Hornádom v pozadí sú lúky smerom na Vitkovce.
Časť kameňolomu pod ťažobnou skalnou stenou v  pozadí sú lúky smerom na Vitkovce.
Ústie doliny Kamenný potok, vľavo lesnou cestou okolo potôčika odbočuje značka.
Juhovýchodný svah ústia Kamenného potoka.
Skalnaté dno Kamenného potoka s náznakom skalných prahov.
Vodopád Sikľava skala v doline Kamenný potok, vysoký 10m, jediný vodopád prístupný
značkovaným chodníkom v hrebeni Galmus.
Informačná tabuľa združenia Galmus pod vodopádom Sikľava skala.
Smerovník pod vodopádom Sikľava skala.
Vodopád  Sikľava skala vysoký 10 m.
Poľovnícka chata Dievka pod Humencami.
Smerovník pri poľovníckej chate Dievka.
Rozsiahle lúky na Skalisku.
Lúky na Zlatníku smerom na Skalisko.
Lúky Lazčíka v pozadí Vranie vrchy pohľad spod Vysokého vrchu.
Vrchol Vysokého vrchu pohľad zo západného svahu.
Smerovník Pri kríži ktorý sa nachádza pod Vysokým vrchom.
Výstup na vrchol Vysokého vrchu smerom od kríža.
Vrchol Vysokého vrchu s informačnou tabuľou združenia Galmus.
Informačná tabuľa združenia Galmus na Vysokom vrchu.
Začiatok hrebeňa Galmus smerom k Bielej skale v pozadí Slovinská skala.
Poráč v pozadí vľavo Bukovec pohľad z vrcholu Vysokého vrchu.
Poráč v pozadí Bukovec pohľad z pod vrcholu Vysokého vrchu.
Lúky Jaseňa v pozadí Vranie vrchy.
Ulica vedľa obecného úradu ktorou značka vystupuje na Vysoký vrch.
Obecný úrad obce Poráč. < Prvá písomná zmienka o obci Poráč je z roku 1277. V roku 1382 sa objavuje pod
názvom Vereshégy, čo v preklade z maďarčiny znamená Červený vrch. Pomenovanie súviselo s charakteristickým
zafarbením horniny v blízkom okolí. >
V starej baníckej obci Poráč končí predstavovaná trasa, ale máme tu rôzne ďalšie možnosti strávenia zvyšku dňa.
Dať si dobré pivo v krčme pri obecnom úrade, ukončiť trasu a autobusom sa dopraviť do Spišskej Novej Vsi.
     Pokračovať modrou značkou hrebeňom Galmusa do Krompách k autobusu alebo na ŽSR. Pozri Trasy Krompachy
/ Krompachy – Galmus – Poráč /, Fotogaléria - Krompachy / Krompachy – Galmus – Poráč /.
     Pokračovať červenou značkou cez veľmi peknú Poráčsku dolinu do Sloviniek k autobusu smerom do Krompách.
Pozri Trasy Krompachy / Poráčska dolina /, Fotogaléria - Krompachy / Poráčska dolina /.
     Pokračovať červenou značkou do obce Matejovce na ŽSR, ďalej žltou značkou okolo Markušovského skalného hríba
do Markušoviec, prehliadka  Markušovského kaštieľa a hudobného salónika Dardanely. Možnosť dopravy autobusom a ŽSR.
Pozri Trasy Krompachy / Markušovce – Poráč /, Fotogaléria - Krompachy / Markušovce – Poráč /.
     Pre náročnejších pokračovať modrou značkou cez Bukovec do Švedlára na zastávku ŽSR respektíve autobus. Pozri Trasy Krompachy / časť trasy Krompachy – Bukovec - Poráč  /, Fotogaléria - Krompachy / časť trasy Krompachy – Bukovec -
Poráč  /.
     Pre náročnejších pokračovať modrou značkou smerom Bukovec, pri smerovníku pokračovať zelenou značkou cez Slovinsku horu do obce Slovinky k autobus. Pozri Trasy Krompachy / Slovinky -  Slovinská hora - Poráč  /, Fotogaléria - Krompachy / Slovinky – Slovinská hora - Poráč  /.
Dúbravu, Bindt, Tepličku na zastávku ŽSR Teplička nad Hornádom. Pozri Trasy Krompachy / Teplička - Poráč  /, Fotogaléria - Krompachy / Teplička - Poráč  /.
     Pre najnáročnejších pokračovať modrou značkou na rázcestie Pod Holým vrchom, ďalej zelenou značkou cez Bukovec,
Havraniu hlavu, Plejsy, Krompachy na zastávku ŽSR respektíve autobus. Pozri Trasy Krompachy / Plejsy - Bukovec - Poráč  /,
Fotogaléria - Krompachy / Plejsy - Bukovec - Poráč  /.
Viac fotografii pozri :  Fotogaléria - Krompachy / Olcnava – Kamenný potok – Poráč  /
                                      Fotogaléria - Krompachy / Vysoký vrch  /
                                      Fotogaléria - Krompachy / Poráč  /
Informácie pod fotografiami a v texte označené v zátvorkách  <    >   sú použité z oficiálnych web stránok